cinta saya gedebuk

Sedang membelek facebook tadi ternampak flyers tentang farewell show untuk LOVE ME BUTCH. persembahan mereka yang terakhir bersama shahrul selaku vokalis mereka kerana penghijrahan dia ke Australia. Mungkin selepas ini sudah berlainan agaknya LOVE ME BUTCH. Menyebut tentang LOVE ME BUTCH mengingat aku semasa sedang menjalani latihan industri(praktikal) di salah sebuah jabatan di area bangi dahulu.

Semasa di bangi, aku hanya menyewa sebuah bilik. Keadaan bilik jangan cakap la daifnya, sebab hendak yang murahkan. Peneman aku di dalam bilik hanyalah sebuah radio kaset masa itu terutama di masa kebosanan. Seingat aku masa itu LOVE ME BUTCH baru lepas rilis album This Is The New Pop. Bila ada duit sedikit aku sempat beli kaset ini di salah sebuah shopping kompleks di bangi(lupa nama) dahulu. Salah satu sebabnya bila mendengar lagu Reconcile dari mereka yang sedang hits di radio dan di tv8 masa itu.

image

image

Impak keseronokkan mendengar tidak terjelas. Aku rasa mereka adalah revolusi muzik remaja pada masa itu. Sebabnya, LOVE ME BUTCH yang mempopularkan, memainstreamkan muzik screamo, metalcore ke kaca televisyen Malaysia ini. Sedang pada masa itu Malaysia sedang sibuk melayan lambakkan kumpulan pop dari negara seberang, LOVE ME BUTCH menerjah dengan kreabiliti mereka dengan muzik yang lebih bertenaga untuk santapan halwa telinga remaja terutama bagi aku sendiri pada masa itu. Aku bukan peminat tegar mahupun yang sentiasa mengikuti perkembangan mereka namun album kedua mereka ini berjaya menjerat aku untuk mendengar sebabnya ia berlainan dari album pertama mereka yang kearah rapcore kurang aku gemari.

image

image

Kaset yang menarik juga dari segala segi. Tengok sahaja kulit covernya yang sangat power bagi aku masa itu. Sampai kebanyakkan kumpulan sealiran mereka di Malaysia ini turut banyak mempengaruh mereka. Warna warni dengan hasil ilustrasi applikasi dari komputer mungkin. Hasil susunan ayat, lirik dan gambar juga menarik ibarat seperti ianya sebuah pakej collage. Seakan-akan produksi sebuah kumpulan dari barat jika dilihat. Rilisan ini juga diriliskan melalui label mereka sendiri iaitu One Armed Productions.

image

Hasil bunyi juga sangat mengujakan aku. Dengan suara emosional vokalisnya yang seakan-akan Chino Moreno dari Deftones menarik perhatian aku. Aku suka akan album ini sebab ia lebih laju, lebih amarah berbanding yang pertama dahulu. Mungkin disini melihatkan kematangan LOVE ME BUTCH sendiri. Mereka berjaya meletakkan standard mereka sendiri dikalangan kumpulan-kumpalan seperti mereka. Sedang kebanyakkannya masih kekal dibawah, mereka sudah berani menembusi pasaran yang lebih besar serta sudah mengumpul peminat-peminat dari luar Malaysia juga.

image

image

Pernah sekali aku kena marah dengan rakan sebab pasang kaset ini semasa memandu kereta dahulu. Sebab bising dengan jeritan katanya. Aku tersenyum sebab aku sukakannya. Susah juga mahu melabelkan kan LOVE ME BUTCH ini. Samada hardcore kah? Screamo kah? Metalcore kah? Emocore kah? Aku sendiri pun tidak tahu. Mereka berterusan progresif dengan kematangan mereka. Dari lagu yang pertama sampailah yang terakhir ianya disusun dengan baik sekali. Tidak henti-henti aku mendengarnya.

Perkabaran persembahan terakhir mereka membuat aku terdiam seketika. Tidak sempat hendak pergi tengok sebab sudah terlambat tahu pun. Pernah juga melihat persembahan mereka secara live beberapa kali dan ianya sememangnya energetik.  Sebuah kumpulan yang bagus tetapi apekah sudah sampai penghujungnya. Mungkin kebiasaan bagi semua almaklumlah semakin dewasa semakin banyak komitmen lain yang perlu diutamakan dalam kehidupan ini. Sekian.

cinta saya gedebuk

2 thoughts on “cinta saya gedebuk

  1. hebat jugak penangan screamo ni dulu.sampaikan majalah ROTTW pun berapa kali cover band2 screamo ni.tapi di sebabkan Malaysia ni muziknya bermusim,terus senyap sampai sekarang..

    Like

Leave a Reply

