tujuh inci

Sejujurnya piring hitam bersaiz tujuh inci(7″) bukanlah pilihan aku sangat. Sebabnya ia hanya mampu memuatkan lagu yang sedikit kecuali jika ianya piring hitam bersaiz dua belas inci(12″) yang boleh memuatkan lagu yang agak banyak bagi setiap bahagian. Salah satu sebab lagi ialah aku sendiri tidak rasa puas mendengar. Baru sahaja putarkan sudah habis oleh sebab itu aku kurang gemar membeli piring bersaiz ini.

Namun disebabkan beberapa rilisan itu hanya dikeluarkan dalam saiz sebegitu terpaksa juga aku membelinya kadang-kadang. Keselaluannya bentuk pembelian aku bergantung kepada selera aku. Aku tidak kisah akan pandangan orang samada ianya terlalu boringkah, lamakah, trendykah atau apa-apa sahaja. Yang penting aku suka terus sahaja beli asalkan duit mesti ada.

image

image

Antara piring hitam bersaiz tujuh inci(7″) yang aku beli salah satunya adalah split rilis antara PUSHER dan MILISI KECOA. Memang tersangat cantik rilisan split ini. Dari kulit cover dan inlay yang di penuhi lukisan warna-warni dan stail cut&paste sehingga piring yang berwarna keorenan sememang nye menarik perhatian aku adalah salah satu faktor kenapa aku membelinya dulu. Rilisan yang menggabungkan dua buah kumpulan dari Malaysia dan Indonesia ini sangat menarik diselitkan dengan lagu yang catchy, singalong tapi mempunyai bait-bait protes di situ. Cuma sekiranya lagu-lagu didalam lebih banyak mungkin lebih mengancam.

image

image

image

image

Split rilis ini dikeluarkan oleh label -label tempatan iaitu Cactus Records, Knot records, Doombringer Records serta Atonal Microtonal. Cover yang dihasil sendiri oleh Alak and the geng berjaya dan punya perspektifnya yang tersendiri. Tidak jemu-jemu melihat dan memegangnya. Apa-apa pun ianya memang terbaik.

image

image

Seterusnya, piring hitam bersaiz tujuh inci(7″) yang agak menarik bagi aku ialah RATOR – EVIL SYMPHONY ini. Pada asalnya yang hanya diriliskan dalam bentuk kaset demo mereka pada awal 90an dulu kini telah di’piring hitamkan kembali oleh label-label tempatan iaitu Afterlife Productions bersama Nusantarejim. Boleh dikatakan yang ditunggu-tunggu oleh aku sendiri sebab sejujurnya aku memang tidak pernah mendengar muzik mereka sebelum ini sebabnya demo mereka sudah lama habis di telan zaman. Tahniah kepada label tersebut kerana berusaha mengeluarkannya kembali.

image

image

Di dalamnya disertakan sedikit koleksi gamba RATOR beraksi secara live serta kegirangan mereka bersam rakan-rakan merak dahulu. Diselitkan juga poster(poster ke?) Beserta biografi dan pelbagai lagi. Kelemahannya(mungkin aku yang tidak faham) adalah dari segi mutu bunyi yang di keluarkan. Mungkin juga sebab ia di ambil dari demo kaset dulu, maklumlah sudah berapa tahun yang lalukan. Sampai habis aku pulas volume player aku semata-mata mahu mendengar muzik dengan lebih jelas kerana ianya terlalu raw and dirty. Ini betul-betul early style black thrash yang menjurus ke arah Sarcofago, Venom mengikut pendengaran aku. Marko Laiho dari Beherit juga meminati RATOR pada masa dulu oleh itu bayangkanlah populariti demo ini dulu.

image

image

Kekurangan vinylplayer aku juga bila memainkan piring bersaiz tujuh inci(7″) ini ialah jarang dapat diputarkan sampai habis lagu. Pasti terhenti separuh jalan. Aku sendiri pun tidak tahu sebabnya. Pemahaman aku terhadap vinylplayer ini masih di tahap terendah lagi. Mungkin juga kerana vinylplayer yang tidak berjenama. Hendak murah sangat makan dirilah jawabnya. Sekian.

tujuh inci

Leave a Reply

